Wszechmogący, Mistrz Uniwersum, Podtrzymujący
w istnieniu, jest najczęstszym przedstawieniem Chrystusa. Chrystus
Pantokrator w Kościołach Wschodnich jest punktem kulminacyjnym, ośrodkiem, ku
któremu się zwracają wszystkie punkty odniesienia. Głowa Chrystusa
otoczona jest nimbem krzyżowym (taki nimb może mieć jedynie któraś z Osób
Trójcy). Na nimbie są zaznaczone litery (“Jestem, który jestem” Wj 3, 14). Chrystus trzyma w ręce Księgę Ewangelii, czasem z tekstem “Ja
jestem światłością świata”, lub “Kto idzie za mną nie będzie chodził
w ciemnościach”, lub “Ja Jestem Drogą, Prawdą, Życiem”, lub “Przyjdźcie
do Mnie wszyscy, którzy utrudzeni i obciążeni jesteście a Ja was pokrzepię.
Weźcie moje jarzmo na siebie i uczcie się ode Mnie, bo jestem cichy i pokorny sercem,
a znajdziecie ukojenie dla dusz waszych. Albowiem jarzmo Moje jest słodkie a ciężar
lekki”.
Wiele ikon przedstawia Chrystusa Pantokratora
zasiadającego na kosmicznym tronie z czterema zwierzętami z proroctwa
Ezechiela. Jest to ukazanie Jezusa Apokalipsy, Jego powtórnego przyjścia. Jest
to też ikona wyznająca wiarę w Chrystusa zasiadającego po prawicy Ojca, i
wspólnie odbierającego z Nim chwałę.
KOLORYSTYKA i jej znaczenie
Kolor złoty jest symbolem wieczności. Złoto jako pierwiastek należy do metali szlachetnych stąd jego wykorzystanie jako czegoś najcenniejszego w ikonopisarstwie. Kolor ten najlepiej oddaje połączenie między światem materialnym a światem duchowym, między tym co ludzkie, a tym co boskie. Ponadto złoto w ikonie odbija światło, co dodatkowo pobudza wrażenia wzrokowe, do wpatrywania się w ikonę - czyli w samego Boga.
Poprzez kolor niebieski najlepiej ukazuje się boskość, a także duchowość. Na ikonach aniołowie najczęściej mają szaty koloru niebieskiego - symbol niematerialności. Sam Chrystus przyszedł na świat będąc jednocześnie Bogiem i człowiekiem.
Czerwony to symbol męczeństwa, bóstwa, asystencji Ducha Świętego, a także królewskości. Każda z tych cech odnosi się do Chrystusa Pantokratora. Majestat Boga zanurzony w ludzkim ciele, odkupił świat z niewoli grzechu, śmierci i szatana, poprzez męczeńską Krew Jezusa Chrystusa "bo zostałeś zabity i nabyłeś Bogu krwią twoją ludzi z każdego pokolenia, języka, ludu i narodu, i uczyniłeś ich Bogu naszemu królestwem i kapłanami, a będą królować na ziemi".
Przedstawiona ikona jest odzwierciedleniem słów z Apokalipsy św. Jana Apostoła, który pisał:
A oto w niebie stał tron i na tronie ktoś zasiadł. A Zasiadający był podobny z wyglądu do jaspisu i do krwawnika, a tęcza dokoła tronu - podobna z wyglądu do szmaragdu. Dokoła tronu - dwadzieścia cztery trony, a na tronach dwudziestu czterech siedzących Starców, odzianych w białe szaty, a na ich głowach wieńce.
I ujrzałem na prawej ręce Zasiadającego na tronie księgę zapisaną wewnątrz i na odwrocie zapieczętowaną na siedem pieczęci.
I ujrzałem potężnego anioła, obwieszczającego głosem donośnym: "Kto godzien jest otworzyć księgę i złamać jej pieczęcie?"
A nie mógł nikt - na niebie ani na ziemi, ani pod ziemią - otworzyć księgi ani na nią patrzeć.
Ap 4,2-4; 5,1-4
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz