Maryja ukazana jest frontalnie, najczęściej w
półpostaci. Czasem w pełnej figurze: siedząca na tronie lub stojąca. Nie widać
u niej matczynej poufałości w stosunku do Syna. Głowę trzyma prosto, lekko
zwróconą w kierunku Chrystusa, rzadziej – pochyloną nieznacznie ku Chrystusowi.
Na lewym ramieniu trzyma Dzieciątko, dostojnym gestem prawej dłoni z długimi
palcami wskazując na nie. Może to być gest prezentacji – wskazania ludziom Syna
Bożego lub gest postawy służebnej - przedstawienie Synowi wiernego ludu.
Chrystus znajduje się w pewnym oddaleniu od
twarzy Matki, patrzy prosto przed siebie i ukazuje całe swe oblicze. Rzadziej
ma głowę lekko obróconą w prawo. Wznosi prawą dłoń w geście błogosławieństwa a
w lewej dłoni trzyma zwój (od XVI w. także księgę lub kulę). Chrystus nie jest
tutaj niemowlęciem, występuje w ikonograficznym typie Chrystusa - Emmanuela, ma twarz dojrzałego, inteligentnego
człowieka. Ubrany jest w biały chiton i narzucony nań purpurowy, często
przetykany złotem himation.
Ikona Hodegetrii ukształtowała się
ostatecznie w Bizancjum. Przebija z niej stosowany w cesarskim pałacu porządek,
składający się z oficjalnych ceremonii a ukrywający wszelkie wyrażenia uczuć,
ukazujący jedynie świętość i godność władzy cesarskiej. Taka majestatyczna
obojętność i brak przejawów ludzkich uczuć przyjęte zostały na wiele wieków
jako najbardziej obowiązujące na dogmatycznej ikonie Boskiego Macierzyństwa,
jaką jest Bogarodzica z Chrystusem-Emmanuelem.
Ostatnia zaprezentowana ikona - Matka Boża Jerozolimska, jest przykładem współczesnej ikony Hodegetrii, którą można zakupić za kilka euro we włoskich sklepikach z pamiątkami.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz